Invatarea prin cooperare

Recomanda unui prieten

Un articol de Doina Visan.

„Invatarea prin cooperare inseamna utilizarea ca metoda instructionala a grupurilor mici de elevi/studenti, astfel incat acestia sa poata lucra impreuna urmand ca fiecare membru al grupului sa-si imbunatateasca performantele proprii si sa contribuie la cresterea performantelor celorlalti membri ai grupului.” (Johnson, R., Johnson, D., Holubec, E., 1994, pg. 3)

Lucrul in grup are ca obiectiv principal implicarea activa a fiecaruia in procesul de invatare, invatarea activa.

Unul din beneficiile acestei tehnici este acela ca fiecare cursant are sansa de a descoperi experientele celorlalti si de a invata din ele. Fiecare va invata ceva de la ceilalti intr-un mod dinamic, antrenant, fara riscul de a aparea plictiseala asa cum se intampla destul de des in clasele unde se pastreaza tehnicile de predare clasice.

Acest mod de invatare, pe langa beneficiile aduse procesului de instruire, dezvolta si capacitatea individuala de a lucra in echipa. Capacitate apreciata destul de mult de catre companii.

„In anii 1990, lucrul in echipa devenise deja cea mai apreciata competenta manageriala, dupa cum aratau studii ale unor organizatii de peste tot din lume” (Goleman 1998).

Prin organizarea cursantilor in grupuri de lucru cresc sansele ca acestia sa devina implicati si in acelasi timp acestia resimt mai putina presiune atunci cand li se cere sa realizeze o sarcina impreuna cu un coleg decat atunci cand trebuie sa faca acest lucru in mod independent. In acest mod apare un nou beneficiu si anume acela ca se pot concentra mai bine pe sarcini si vor fi mai deschisi catre creativitate, lucru oarecum ingradit atunci cand raspunderea este individuala.

„Cercetarile au aratat ca structurile de cooperare sunt mai bune decat cele competitive si bazate pe individualism, atat din punct de vedere al performantelor scolare, cat si social, indiferent de continut si de nivelul de invatamant.” (Kagan 1997) Elevii vad adesea in scoala o organizatie bazata pe competitie, in care incearca sa-i depaseasca pe colegii lor. Cercetarile arata ca elevii au o atitudine mai buna fata de scoala, de disciplina si fata de profesori atunci cand au posibilitatea de a lucra prin cooperare (Johnson & Johnson).

„Invatarea prin cooperare, in acceptiunea noastra, este termenul generic oferit pentru setul de metode si tehnici ce detaliaza diferitele modalitati de lucru cu grupurile mici de elevi. Munca intr-un grup de invatare cooperant inseamna asumarea de catre toti membrii grupului a unui scop comun si constientizarea faptului ca reusita este posibila fie tutrora, fie niciunuia dintre participanti.” (Berce, C., 2004)

Alte beneficii aduse de invatarea prin cooperare:

  • Ascultare, implicare si empatie
  • Interdependenta intre elevi
  • Interactiuni intre elevi
  • Participarea prin interactiuni structurate
  • Participarea in mod egal
  • Comunicarea eficienta

Rolul pe care il are profesorul intr-o astfel de structura de cooperare este foarte important. In timp ce elevii lucreaza, profesorul se deplaseaza de la un grup la altul monitorizand interactiunile, punand intrebari si raspunzand la intrebari si reorientand atentia elevilor. Acesta este un moment potrivit si pentru a realiza o fisa de observare a modului in care fiecare elev se descurca in activitatea de grup. Dupa ce activitatea s-a terminat, profesorul evalueaza performantele fiecarui elev si elevii isi evalueaza propriile contributii, precum si pe cele ale membrilor grupului.

Beneficiile gruparii elevilor pentru a invata prin cooperare depasesc cu mult orice dezavantaj. Prin utilizarea acestor strategii, vor avea de castigat nu numai elevii, ci si profesorii, prin crearea unui mediu centrat pe elevi, in care toata lumea interactioneaza si lucreaza bine impreuna.

Recomanda unui prieten

Posteaza comentarii